W artykule zostanie przedstawione podłączenie wrzutnika do arduino, zostanie przedstawione jego działanie oraz na samym końcu zostanie zrobiony program, który wykorzystamy. Jeżeli moneta będzie odpowiadała tej którą wcześniej umieściliśmy, na wyświetlaczu zostanie ukazany stosowny komunikat.
Spis treści
- Krótki opis
- Specyfikacja
- Podłączenie
- Działanie przełączników
- Zaprogramowanie i sprawdzenie działania wrzutnika
- Działanie wrzutnika z wyświetlaczem
- Kod do pobrania
Krótki opis
Wrzutnik umożliwia stworzenie urządzenia, którego działanie będzie uzależnione od wrzucenia monety. Czujnik zastosowany w urządzeniu identyfikuje monety wykorzystując ich średnicę oraz grubość
Specyfikacja
- Grubość monety: 1.5mm ~ 2.6mm
- Średnica monety: Ø18mm ~ 30mm
- Napięcie: DC + 12 V ± 10%
- Prąd spoczynkowy: 60 mA±5 %
- Monety Sigal wyjście: O.C
Podłączenie
Do działania będzie potrzebny nam zasilacz +12V, płytka stykowa oraz rezystor 10k. Będą nas interesowały następujące piny na wrzutniku GREY/RED – 12V, WHITE – TRIG-PIN, BLACK – GND. 12V wpinamy do płytki stykowej, oraz + z zasilacza. GND podłączamy do płytki stykowej, to samo robimy z GND od arduino oraz z zasilaczem. TRIG-PIN podłączamy do płytki stykowej, podłączamy kabelek od pinu drugiego arduino, wpinamy rezystor, aby prowadził na kolumnę obok i prowadzimy kolejny kabel, tym razem do 5V. Całe połącznie znajduje się na schemacie poniżej.
Działanie przełączników
Na wrzutniku znjadują się trzy przełączniki, które mają swoje zastosowanie. Przedstawię je po kolei poniżej
Potencjometr
Jest to pokrętło, które możemy regulować i ustawić nim tolerancję przyjmowanych monet. Jest on pierwszy od góry.
SW1
Jest to pierwszy przełącznik tuż pod kablami podłączeniowymi i odpowiada on za zmianę między N.O (Normal Open) albo N.C (Normal Close) dla sygnału walidacji monet.
SW2
Znajdują się tu trzy tryby długości trwania pulsu, 100ms – slow, 50ms – medium, 25ms – fast.
SW3
Jest, to przełącznik czujności, aby rozszerzyć zakres współczynnika dyskryminacji dla monet bliźniaczych lub monet o dużej tolerancji należy przesunąć go w dół.
Zaprogramowanie i sprawdzenie działania wrzutnika
Aby sprawdzić połączenie czujnika na początku wgrywamy poniższy program.
boolean wlozono = false; void setup() { Serial.begin(9600); attachInterrupt(digitalPinToInterrupt(2), wrzuconaMoneta, RISING); delay(1000); } void loop() { if (insert) { wlozono = false; Serial.println("Wykryto monete"); delay(1000); } } void wrzuconaMoneta() { insert = true; }
Program działa w bardzo prosty sposób, za pomocą przerwania, gdy stan pinu drugiego zmieni się z LOW na HIGH wywołuje funkcję wrzuconaMoneta(), która daje znać, że została wrzucona jakaś moneta, następnie wysyłana jest informacja na monitorze portu szeregowego.
Wgrywamy powyższy program, umieszczamy monetę w miejscu pokazanym na poniższym obrazku.
Teraz, wrzucamy monetę, którą włożyliśmy i sprawdzamy, czy wypadnie. Jeżeli przejdzie i wyleci tyłem, a komunikat w monitorze portu szeregowego się ukaże znaczy, że wszystko działa prawidłowo. Wystarczy jeszcze przetestować inne monety i zobaczyć czy są zwracane, jeżeli są i żadna prócz naszej umieszczonej nie przeleci, jest wszystko w porządku. Gdy wystąpi taka sytuacja, że przelecą niechciane monety, trzeba ustawić potencjometr z tyłu urządzenia.
-
Ramka Led do Wrzutnika Monet Arcade52.38zł
-
Wrzutnik do Monet JY-133B161.42zł
-
Wrzutnik do Monet JY-100F66.34zł
Działanie wrzutnika z użyciem wyświetlacza
Przygotowałem trochę bardziej rozwinięty program, który wykorzystuje wyświetlacz CD TFT – 1.8′ – SPI – 128X160PX, więcej o nim można znaleźć na blogu pod tym adresem https://ajmaker.pl/2022/01/11/p/ wszystkie potrzebne biblioteki również się tam znajdują, program można pobrać na dole artykułu. Na nagraniu w rzutniku umieszczona jest moneta pięciozłotowa. Po każdym przyjęciu monety wyświetla się komunikat, gdy moneta nie jest odpowiednia wypada na dole.