W artykule zostanie omówione podłączenie wyświetlacza do Arduino, wykorzystanie przykładu z biblioteki, aby sprawdzić czy nasz wyświetlacz działa prawidłowo, a na końcu wyświetlimy na nim własną grafikę.
Spis treści
- Krótki opis
- Specyfikacja
- Podłączenie wyświetlacza do Arduino
- Działanie wyświetlacza
- Przygotowanie zdjęć do wyświetlenia
- Wgrywanie zdjęć na kartę sd
- Wyświetlanie zdjęć
- Prezentacja działającego wyświetlacza
- Pliki do pobrania
Krótki opis
Kolorowy wyświetlacz LCD TFT o przekątnej 1,8″ i rozdzielczości: 128 x 160 px. Ekran oparty na sterowniku ST7735S pracuje z napięciem 3,3 V. Komunikuje się poprzez SPI.
Specyfikacja
- Sterownik: ST7735S
- Interfejs: SPI
- Kolor wyświetlacza: RGB, 65K
- Rozdzielczość: 128 x 160 px
- Podświetlenie: LED
- Napięcie zasilania: 3,3 V
- W zestawie z wyświetlaczem są przewody połączeniowe
- Wymiary: 56,5 x 34 mm
Podłączenie wyświetlacza do arduino
Zaczniemy od podłączenia zasilania, VCC wpinamy do 5V, GND do GND. Zasilanie mamy gotowe, teraz zajmiemy się resztą, CS podłączamy do pinu 10, RESET do 9, A0 do 8. Teraz SCL musi być podłączony na Arduino Uno/Duemilanove/328-based do pinu digital 13. Na mega, jest to digital 52 na Leonardo/Due pin ICSP-3. Przy pinie SDA sytuacja będzie podobna na Arduino Uno/Duemilanove/328-based, będzie to digital 11. Na mega, jest to digital 51 na Leonardo/Due jest toICSP-4. Ostatni pin wyświetlacza to LED, podłączamy go do A0, będzie służył do ustawiania jego jasności.
Teraz zajmiemy się połączeniem czytnika kart sd, który jest już wbudowany w nasz wyświetlacz. SD_CS podłączamy do pinu D4, SD_MOSI podłączamy do D11, SD_MISO do D12 i SD_SCK do pinu D13.
Działanie wyświetlacza
Aby przetestować działanie naszego wyświetlacza musimy najpierw wgrać potrzebne biblioteki, najlepiej wgrać już wszystkie, przydadzą się nam one w dalszym etapie, możecie je pobrać z samego dołu artykułu.
Zaczniemy od wybrania przykładu z biblioteki Adafruit ST7735 and ST7789 w następujący sposób
Należy wgrać powyższy przykład, dopisać w funkcji stetup analogWrite(A0,255); następnie zobaczyć działanie naszego wyświetlacza, jeżeli nic się nie wyświetla, należy sprawdzić podłączenie.
Przygotowanie zdjęć do wyświetlenia
Aby wyświetlić zdjęcia, musimy je najpierw odpowiednio przygotować, po pierwsze musimy ustawić odpowiedni rozmiar, po drugie trzeba zapisać zdjęcie jako bmp. Wielkość jak i zapis w rozszerzeniu bmp wykonamy za pomocą painta. Wchodzimy do niego, ładujemy nasze zdjęcie i klikamy zmień rozmiar.
Następnie ustawiamy odpowiedni rozmiar naszej grafiki i pamiętajmy o tym, aby odznaczyć okienko “Zachowaj współczynnik proporcji”
Nasza grafika powinna się przeskalować, został nam tylko odpowiedni zapis, aby to zrobić klikamy plik -> zapisz jako -> obraz bmp
Przy wyświetleniu się okna zapisz jako, upewniamy się, że jest to rozszerzenie bmp i mapa 24 bitowa. Jeżeli jest to inna mapa niż 24 bitowa, należy rozwinąć listę i wybrać tą odpowiednią.
Po wykonaniu tych czynności możecie wgrać plik na swoją kartę sd.
Wgrywanie zdjęć na kartę sd
Aby wgrać pliki na kartę sd wystarczy zapisać je w odpowiedniej rozdzielczości, tak jak robiliśmy to wcześniej oraz plik musi być z rozszerzeniem bmp. Gdy te warunki mamy spełnione, przyjrzyjmy się naszej karcie, najlepiej żeby była ona w systemie plików FAT16 lub FAT32. Dobrze by było, aby karta nie przekraczała również 8GB, ale zawsze można spróbować z większą lub z innym systemem plików, lecz wtedy nie ma gwarancji działania. Przed wgraniem najlepiej taką kartę sformatować w bardzo prosty sposób
Klikamy prawym przyciskiem myszki w naszą kartę, następnie formatuj
Wyświetli nam się okno, wybieramy odpowiedni system plików, po czym dajemy rozpocznij
Po zakończeniu formatowania, wgrywamy pliki na naszą kartę, wystarczy je wrzucić, nie tworzymy żadnych folderów.
Wyświetlanie zdjęć
Do wyświetlania zdjęć wykorzystamy gotowy przerobiony przeze mnie przykład z Adafruit ImageReader, dodatkowo pobierzcie też zestaw zdjęć z samego dołu artykułu, które są odpowiednio przygotowane i wgrajcie je na swoją kartę.
Po wgraniu zdjęć kopiujemy kod poniżej i wgrywamy do arduino
#include <Adafruit_GFX.h> // Core graphics library #include <Adafruit_ST7735.h> // Hardware-specific library #include <SdFat.h> // SD card & FAT filesystem library #include <Adafruit_SPIFlash.h> // SPI / QSPI flash library #include <Adafruit_ImageReader.h> // Image-reading functions // Comment out the next line to load from SPI/QSPI flash instead of SD card: #define USE_SD_CARD // TFT display and SD card share the hardware SPI interface, using // 'select' pins for each to identify the active device on the bus. #define SD_CS 4 // SD card select pin #define TFT_CS 10 // TFT select pin #define TFT_DC 8 // TFT display/command pin #define TFT_RST 9 // Or set to -1 and connect to Arduino RESET pin #if defined(USE_SD_CARD) SdFat SD; // SD card filesystem Adafruit_ImageReader reader(SD); // Image-reader object, pass in SD filesys #else // SPI or QSPI flash filesystem (i.e. CIRCUITPY drive) #if defined(__SAMD51__) || defined(NRF52840_XXAA) Adafruit_FlashTransport_QSPI flashTransport(PIN_QSPI_SCK, PIN_QSPI_CS, PIN_QSPI_IO0, PIN_QSPI_IO1, PIN_QSPI_IO2, PIN_QSPI_IO3); #else #if (SPI_INTERFACES_COUNT == 1) Adafruit_FlashTransport_SPI flashTransport(SS, &SPI); #else Adafruit_FlashTransport_SPI flashTransport(SS1, &SPI1); #endif #endif Adafruit_SPIFlash flash(&flashTransport); FatFileSystem filesys; Adafruit_ImageReader reader(filesys); // Image-reader, pass in flash filesys #endif Adafruit_ST7735 tft = Adafruit_ST7735(TFT_CS, TFT_DC, TFT_RST); Adafruit_Image img; // An image loaded into RAM int32_t width = 0, // BMP image dimensions height = 0; void setup(void) { analogWrite(A0,255); ImageReturnCode stat; // Status from image-reading functions Serial.begin(9600); #if !defined(ESP32) while(!Serial); // Wait for Serial Monitor before continuing #endif tft.initR(INITR_BLACKTAB); // Initialize screen // The Adafruit_ImageReader constructor call (above, before setup()) // accepts an uninitialized SdFat or FatFileSystem object. This MUST // BE INITIALIZED before using any of the image reader functions! Serial.print(F("Initializing filesystem...")); #if defined(USE_SD_CARD) // SD card is pretty straightforward, a single call... if(!SD.begin(SD_CS, SD_SCK_MHZ(10))) { // Breakouts require 10 MHz limit due to longer wires Serial.println(F("SD begin() failed")); for(;;); // Fatal error, do not continue } #else // SPI or QSPI flash requires two steps, one to access the bare flash // memory itself, then the second to access the filesystem within... if(!flash.begin()) { Serial.println(F("flash begin() failed")); for(;;); } if(!filesys.begin(&flash)) { Serial.println(F("filesys begin() failed")); for(;;); } #endif Serial.println(F("OK!")); // Fill screen blue. Not a required step, this just shows that we're // successfully communicating with the screen. tft.fillScreen(ST7735_BLUE); } void loop() { reader.drawBMP("/reziorek1.bmp", tft, 0, 0); delay(2000); reader.drawBMP("/reziorek2.bmp", tft, 0, 0); delay(2000); reader.drawBMP("/reziorek3.bmp", tft, 0, 0); delay(2000); }
Aby zmienić zdjęcia wystarczy zamiast reziorek.bmp wpisać swoją nazwę zdjęcia, możecie również dodać kilka innych do wyświetlenia, wystarczy skopiować powyższą linijkę i wkleić, możecie też zmienić czas zmiany zdjęcia, zwiększając lub pomniejszając liczbę milisekund w delay’u.